'Onvoltooid verleden tijd'
20 mei t/m 25 juni
bij
Galerie De Kleine Hoogstraat Leeuwarden

Met schilderijen van Susan Baxter, Daskia Dingelstad, Monika Wolgast en portretten van Marian Gerrits.

Susan Baxter - schilderijen:
Techniek - Olieverf - Exposities: diverse exposities in musea en galeries in Nederland. In deze serie werken probeer ik de kijker te laten reflecteren op zijn bestaan in het heden en in het verleden en uiteraard het samengaan van beiden. Om de kwetsbaarheid van de mens te laten zien in een wereld waarover hij weinig controle lijkt te hebben
Tijden, waarin oorlog en geweld er voor zorgen dat onze veilige omgeving minder veilig voelt. De natuurlijke teloorgang van niet meer in gebruik zijnde gebouwen en andere voorwerpen ten behoeve van voortschrijdende technologie en het verleden waarin wij, en onze voorouders, hun sporen hebben achtergelaten, en waar wij herinneringen aan over houden.

Saskia Dingelstad - schilderijen:

In deze serie werken probeer ik de kijker te laten reflecteren op zijn bestaan in het heden en in het verleden en uiteraard het samengaan van beiden. Om de kwetsbaarheid van de mens te laten zien in een wereld waarover hij weinig controle lijkt te hebben. Tijden, waarin oorlog en geweld er voor zorgen dat onze veilige omgeving minder veilig voelt.
De  natuurlijke teloorgang van niet meer in gebruik zijnde gebouwen en andere voorwerpen ten behoeve van voortschrijdende technologie en het verleden waarin wij, en onze voorouders, hun sporen hebben achtergelaten, en waar wij herinneringen aan over houden.

Monika Wolgast - schilderijen:
Niets verdwijnt op aarde. Geen levend wezen maar ook geen gedachte of situatie zolang iemand eraan denkt. In die zin is het altijd onvoltooid verleden tijd. Gedachten zijn wel vluchtig wanneer zij niet vastgehouden worden. Een dichter gebruikt er woorden voor, een schilder verf. Met mijn schilderijen probeer ik momenten vast te houden en laat ik kleur en compositie iets vertellen over mijn herinneringen en mijmeringen.

Mijn werk is dynamisch abstract met regelmatig herkenbare figuratie of symbolen. Liefst houd ik het zo open en interpreteerbar mogelijk. Dan blijft het verrassen. Een titel kan de weg wijzen. Mijn werkwijze in het kort: Eerst zet ik associaties om in een abstract mentaal beeld. Beginnend met een schets. De compositie is belangrijk. Ik begin met een of twee monochrome lagen. Later bedenk ik een kleurengamma en meng ik uitgebreid verschillende tonen en tinten. De laatste laag is dan een vloeiende verbinding van materie en gedachten. Voor deze schilderijen heb ik ter ondersteuning van mijn interpretatie van het thema “Onvoltooid verleden tijd “, gedeeltelijk marmerstof en kwartszand toegevoegd.

Marian Gerrits - schilderijen:
“Onvoltooid verleden tijd” Een thema waarbij je denkt aan dingen die voorbij zijn, maar nog niet vergeten. Herinneringen, dingen van vroeger, vakanties toen je klein was. Je opa die mooie verhalen kon vertellen die je altijd bij zullen blijven. Een thema dat me na aan het hart ligt. In de tijd dat ik aan de Klassieke Academie in Groningen studeerde, heb ik me toegelegd op het tekenen van oude mensen, waarvan elke rimpel in het gezicht een verhaal vertelde.

En nu, bij deze expositie, twee portretten die ik gemaakt heb van Käthe Kollwitz, de kunstenares die leefde van 1867 tot 1945 en die heden ten dagen  nog steeds indruk maakt met haar werk: Een Hommage aan Käthe Kollwitz.

Open tijdens exposities:
Vrijdag- en zaterdag van 13.30 -17 uur, overige dagen op afspraak.
Kleine Hoogstraat 14, 8911 HE Leeuwarden.
Telefoon: 058 8442545 Contact: Giny Hopster
www.elteha.nl/galeriedekleinehoogstraat.htm

K U N S T K O O P R E G E L I N G

Terug naar de galerie Naar overige deelnemers