Airbrush Leon Knook

Werkwijze

Ik gebruik voornamelijk speciale airbrush-acrylverf en werk op papier, canvas of board. Ik probeer mij te specialiseren in het maken van zwart-wit schilderijen. Een bewuste keuze, net als vroeger toen ik nog als zwart-wit fotograaf in de donkere kamer werkte. Foto's zijn de belangrijkste referenties voor mij werk. Op de computer wordt een foto eerst optimaal afgeregeld en eventueel gemanipuleerd.

Het ontwerp wordt daarna geprint op een gewone laserprinter. De vellen worden aan elkaar geplakt tot één groot vel op ware grootte van het te maken schilderij. Vervolgens neem ik een hete soldeerbout waarvan ik de punt heb scherp geslepen. Ik brand honderden kleine gaatjes in het papier op die plekken waar de belangrijkste referentiepunten zitten. In deze fase bepaal ik in belangrijke mate de gelijkenis die een schilderij moet krijgen ten opzichte van het onderwerp.

Het vel wordt op een ondergrond bevestigd, veelal voorbehandelt canvas met een zwarte ondergrond. Met witte verf spuit ik door de kleine gaatjes heen, op de ondergrond ontstaat een patroon van honderden kleine witte stipjes. Het spuiten kan beginnen. Op mijn beeldscherm staat mijn ontwerp en met een spuitopening van 0,15 millimeter bouw ik mijn schilderij op met witte en grijze verf. Deze verf is sterk verdund en door een aantal lagen over elkaar heen te spuiten ontstaat langzaam een schilderij. In de laatste fase gebruik ik pas zwarte verf voor het ophalen van donkere partijen en is het mogelijk contrastrijke beelden te creëren.

Airbrush

De airbrushtechniek is al heel oud. De eerste airbrushspuiten werden al in 1897 gemaakt. Deze techniek werd voornamelijk gebruikt in de reclamewereld totdat de computer zijn intrede deed. De populariteit van airbrush is per land heel verschillend en wordt in de kunstwereld vaak verguisd en niet geaccepteerd als een volwaardig medium voor het maken van kunst. Iets wat ik natuurlijk bestrijd.

Het is echt een hele kunst om dit gevoelige instrument onder controle te krijgen. De juiste verf, de juiste verdunning, de juiste luchtdruk, de keuze van de spuitnozzle, de bediening van de spuit ten opzichte van de ondergrond, het zijn allemaal factoren die je moet 'kennen en kunnen' om tot een goed resultaat te komen.
Bij menig beginnend airbrusher verdwijnt de hele uitrusting dan ook van na een korte periode onder een dikke laag stof.

Terug naar kunstenaar Leon Knook

Terug naar overige deelnemers